Is je administratie een bron van stress? Is je administratie een chaotische berg papier? Een beetje chaos in je administratie is niet erg, maar als je daardoor fouten maakt en in de problemen komt, moet je de administratie duidelijker en overzichtelijker maken. Hoe krijg je overzicht in je administratie? Heb je behalve een persoonlijke administratie ook moeite met je bedrijfsadministratie?
Chaotische administratie
Een beetje chaos in je administratie is niet erg, maar als de chaos in je administratie constant voor problemen zorgt omdat je het overzicht totaal krijt bent, is dat een fout teken. Als jij veel tijd kwijt bent door het zoeken naar belangrijke papieren, als jou administratie een bron van stress is, dan is het tijd om je administratie aan te pakken. Maar, hoe?
Overzicht en duidelijkheid
Door alle papieren en documenten over je financiën op te bergen in handige en overzichtelijke mappen. Hierdoor voorkom je slordigheid en voorkom je dat je geen inzicht hebt in je eigen persoonlijke financiën! Het kost in het begin even tijd om alles te plannen en te organiseren, maar het scheelt je een hoop stress en tijd als je un je administratie grondig aanpakt!
Administratie aanpakken
Schaf mappen, opbergmappen, en ordners aan voor je eigen persoonlijke financiële administratie. Je kan alle mappen in dezelfde kleur nemen, bijvoorbeeld blauw. Maar je kan ook alle mappen in verschillende kleuren aanschaffen.
Bijvoorbeeld:
Map: “Nog te betalen rekeningen” in het rood, of map: “Nog te lezen” in het groen.
Door verschillende kleueren mappen te gebruiken krijg je al heel snel door in welke kleur map welke rekeningen zitten. Aan de andere kant, alle mappen in dezelfde kleur werkt rustgevender dan verschilldende gekleurde mappen. Dat is een persoonlijke keuze en geheel aan jou.
Bedrijfsadministratie
Als jij behalve een persoonlijke financiële administratie ook een bedrijfsadministratie thuis voert, is het misschien handiger voor je om de persoonlijke financiële administratie in 1 en dezelfde kleur te nemen (bijvoorbeeld blauw) en de bedrijfsadministratie in een andere kleur (bijvoorbeeld rood). Zo zie je direct welke mappen je moet gebruiken voor je bedrijfsadministratie en je ziet direct welke mappen je moet gebruiken voor je persoonlijke administratie.
Begin bij het begin
Alle post van je persoonlijke financiële administratie ga je verzamelen en opbergen in mappen. Het komt steeds vaker voor dat je rekeningen via de email ontvangt. Krijg je rekeningen en/of belangrijke informatie via de email, dan print je deze uit en stop je ze in de mappen van je persoonlijke administratie.
Mappen
De mappen die je gaat gebruiken voor de administratie verdeel je in:
- Lezen,
- Nog te betalen rekeningen,
- Urgent en
- Opbergen.
De map “urgent” betekent dat je direct actie moet ondernemen, bijvoorbeeld dat je een nog te betalen rekening vergeten bent te betalen en die je direct moet gaan betalen.
Ordners
De ordners voor je administratie verdeel je in:
- Betaling rekeningen woonlasten,
- Gezondheid,
- Werk en pensioen,
- Overig,
- Garanties en handleidingen.
Alle papieren en documenten die je ontvangt per post of per email stop je vanaf vandaag direct in de mappen of in de ordners van je administratie. Als je iedere morgen even een paar minuten besteed aan het opbergen van alle ontvangen papieren en documenten, gaat je dat veel minder stress en veel meer tijd opleveren!
Administratie opzetten
Niet iedereen heeft het talent, tijd en/of geduld om zijn, of haar, eigen administratie op te zetten. Schakel de hulp in van je dochter, zus, tante, buurvrouw, vriend, kennis, collega, studiegenoot, of sportmaatje of wie dan ook. Er is altijd wel iemand in de buurt die goed is in organiseren. Het grote voordeel om samen te werken, is dat het motiverend werkt.
Reservepot
Behalve dit opbergsysteem ga je vanaf vandaag ook starten met een reservepot. Een reservepot dat echt bedoeld is als reserve! Stel dat je computer het begeeft, waarmee je ook thuis werkt, dan moet je of geld hebben om de reparatie te kunnen betalen, of voldoende geld hebt om een nieuwe te kunnen kopen. Of je wasmachine begeeft het, of er ligt een onaangename blauwe envelop op de deurmat… zeker voor mensen die vanuit huis werken is een reservepot een onmisbare factor gebleken binnen de administratie!
Copyright © Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de Exit Narcist website.
[bol_bestsellers limit=”5″ block_id=”bol_5a8fe98ce86bf_bestsellers” cat_id=”23936″ name=”Exit narcist” sub_id=”” title=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”BA18CC” deliverytime_color=”208999″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]